Δευτέρα 27 Ιουνίου 2011

Η Μεγάλη Είσοδος στη Θεία Λειτουργία

Συμβολισμοί των τελουμένων κατά τη Μεγάλη Είσοδο


Τι συμβολίζει η Μεγάλη Είσοδος;
Η Μεγάλη Είσοδος συμβολίζει ταυτόχρονα τη θριαμβευτική είσοδο του Ιησού στην Ιερουσαλήμ, και την πορεία προς το Πάθος, το Γολγοθά, τη σταυρική θυσία, το θάνατο και την ταφή Του.
Τι συμβολίζουν τα Τίμια Δώρα;
Τα Τίμια Δώρα, ο άρτος και ο οίνος, προσφέρονται από όλο το εκκλησίασμα για να γίνουν η αναίμακτη θυσία στον τριαδικό Θεό. Είναι οι καρποί του σίτου και της αμπέλου, δώρα της ευεργεσίας του Θεού προς τον άνθρωπο, επεξεργασμένοι όμως από τον άνθρωπο για να γίνουν ψωμί και κρασί. Συμβολίζουν όλη τη δημιουργία που ο Θεός δώρισε στον άνθρωπο και που ο Χριστός με τη σταυρική του θυσία έρχεται να ανακαινίσει και έτσι ανακαινισμένη να μπορεί να ξαναπροσφερθεί από τον ίδιο και όλη την ανθρωπότητα στο δωρεοδότη Θεό. Ίσως γι’ αυτό τα Τίμια Δώρα λιτανεύονται  ανάμεσα στους πιστούς, συμβολίζοντας ότι αυτά προσφέρονται από όλο το εκκλησίασμα.



Ψάλλοντας «ως τον Βασιλέα των όλων υποδεξόμενοι» προετοιμαζόμαστε γι’ αυτήν ακριβώς τη θριαμβευτική πομπή, στην οποία τα τάγματα των αγγέλων, συμβολιζόμενα από τα εξαπτέρυγα που προπορεύονται της πομπής, παρίστανται ως τιμητική συνοδεία («ταις αγγελικαίς δορυφορούμενον τάξεσιν»).
Ο ιερέας αποθέτει τα Τίμια Δώρα στην Αγία Τράπεζα, πάνω στο αντιμήνσιο (που συμβολίζει τον τάφο) λέγοντας το τροπάριο της Μ. Παρασκευής «Ο ευσχήμων Ιωσήφ από του ξύλου καθελών το άχραντό Σου σώμα, σινδόνι καθαρά ειλήσας και αρώμασιν, εν μνήματι καινώ κηδεύσας απέθετο», τα σκεπάζει με τον αέρα (που συμβολίζει την καθαρά σινδόνα) και τα θυμιάζει (συμβολίζοντας τα αρώματα). Κατόπιν, παλαιότερα η Ωραία Πύλη έκλεινε (συμβολίζοντας το σφράγισμα του τάφου με το λίθο), κάτι που δε συνηθίζεται πια.
Όπως λέει και η ευχή του χερουβικού, ο Χριστός είναι «ο προσφέρων και προσφερόμενος και προσδεχόμενος και διαδιδόμενος». Ο Χριστός, ως Θεάνθρωπος και κεφαλή της Εκκλησίας είναι αυτός που προσφέρει τα δώρα. Ταυτόχρονα είναι και ο προσφερόμενος, αφού η αναίμακτη θυσία αποτελεί ανάμνηση της ήδη συντελεσθείσης δικής Του θυσίας, με τον άρτο και τον οίνο «αντίτυπα» του σώματος και του αίματός Του. Ως μέλος της Αγίας Τριάδας είναι και ο «προσδεχόμενος», αυτός που δέχεται τα δώρα. Είναι όμως και ο «διαδιδόμενος», αυτός που μοιράζεται σε όλους τους πιστούς με τη Θεία Κοινωνία, ώστε να ενωθούν μυστικά μαζί Του.

ΠΗΓΗ: Γραφείο Νεότητας Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.