| Τι σημαίνει η προτροπή στη Θεία Λειτουργία; Πρώτα ας πούμε τι δε σημαίνει ώστε η απάντηση στο τι σημαίνει να είναι κατανοητή και κυρίως αποδεκτή από όλους. |
| Το ότι στην προτροπή αυτή υπάρχει το « άνω » δε σημαίνει ότι καλούνται οι πιστοί να υψώσουν τις καρδιές τους με έπαρση, γιατί: α) « πᾶς ὁ ὑψών ἐαυτόν ταπεινωθήσεται » ( Λουκ. ιδ’,11). β ) « ἀκάθαρτος παρά Θεῷ πᾶς ὑψηλοκάρδιος,» ( Παρ. ιστ’, 5 ). γ) Ο Κύριος είπε « μάθετε ἀπ’ ἐμοῦ, ὅτι πράος εἰμί καί ταπεινός τῇ καρδίᾳ,» (Ματ. ια’, 29 ), και δ) Ο ψάλτης ψάλλει, « Ἡ καρδία μου τῷ φόβῳ σου σκεπέσθω, ταπεινοφρονούσα, μή ὑψωθείσα, ἀποπέσῃ ἐκ σοῦ Πανοικτίρμον ». Είναι λοιπόν προφανές ότι το βάρος για την απάντηση στο ερώτημα δεν πέφτει στο ρήμα υψώνω, αφού αυτό δεν υπάρχει, αλλά στο « σχῶμεν » το οποίο υπάρχει, και το οποίο είναι τύπος του ρήματος έχω και όχι του ρήματος υψώνω. Αυτό το γνωρίζουν οι πιστοί και απαντούν στην παραπάνω προτροπή με τη φράση « Ἔχομεν πρός τόν Κύριον ». Δηλώνουν, δηλαδή όχι ότι υψώνουν τις καρδιές τους, αφού άλλωστε δεν τους ζητάει αυτό ο λειτουργός, αλλά ότι τις έχουν στραμμένες προς το Χριστό ο Οποίος βρίσκεται άνω, και τον Οποίον αισθάνονται κοντά τους και, γιατί όχι και μέσα τους. Δεν είναι τόσο άσχετοι και ανόητοι ώστε να λένε ότι υψώνουμε τις καρδιές μας, όταν ο Χριστός λέει « μάθετε ἀπ’ εμοῦ, ὅτι πράος εἰμί καί ταπεινός τῇ καρδία.» ( Ματ.ια΄,29 ). Άρα με το « Ἔχομεν πρός τόν Κύριον » λένε ότι ταπεινώνουμε τις καρδιές μας, και όχι ότι υψώνουμε αυτές. Δεν είναι δυνατόν μία υψωμένη καρδιά να συναντήσει το Χριστό, ο Οποίος είναι « ταπεινός τῇ καρδία ». Αυτό όμως δε σημαίνει ότι ο Χριστός δε βρίσκεται άνω. Έτσι στην προτροπή « Ἄνω σχῶμεν τάς καρδίας » έχει μεγάλη σημασία το « ἄνω », αρκεί να μη το παρεξηγήσει κανείς, όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Ο Απόστολος Παύλος γράφει σχετικά, « Εἶ οὐν συνηγέρθητε τῷ Χριστῷ, τά ἄνω ζητεῖτε, οὖ ὁ Χριστός εστιν ἐν δεξιᾷ τοῦ Θεοῦ καθήμενος, τά ἄνω φρονεῖτε, μή τᾶ ἐπί τῆς γῆς.» (Κολ. γ’, 1-2). Άρα τα « ἄνω » τα βρίσκει ο άνθρωπος κοντά στο Χριστό. Ο Ίδιος είπε στους Ιουδαίους, « ὑμείς ἐκ ῶων κάτω εστέ, ἐγώ ἐκ τῶν ἄνω εἰμί » ( Ιω. η’,23 ). Αν όμως κανείς νομίζει ότι βρήκε τα άνω χωρίς το Χριστό, ο Οποίος είναι « ὁ ἀναβάς ὑπεράνω πάντων τῶν ουρανῶν, ἴνα πληρώση τά πάντα.» ( Εφ. δ. 10 ), αυτός δε βρήκε τα άνω, αλλά βρήκε τα κάτω, και, αυτά τα κάτω, τα έκανε « άνω κάτω ». Από την ιστοσελίδα: www.sostikalogia.com |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.